Amsterdam vintage watches: Het verhaal van Jasper Lijfering

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 5, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

De droom van vele mannen: het handelen in luxe vintage watches. Jasper Lijfering runt een succesvolle horloge onderneming en vliegt daar de wereld voor over. Lees hier het verhaal van de ondernemer. Amsterdam vintage watches: Het verhaal van Jasper Lijfering

In 1987 is Amsterdam Vintage Watches opgericht door Paul Lijfering, de vader van Japer Lijfering (1993). Het bedrijf, dat pas in 2014 Amsterdam Vintage Watches is gaan heten, focuste zich vooral op alles en nog wat dat met vintage te maken had (lees: vooral oude meuk). Het was dan ook niet altijd even makkelijk om het bedrijf draaiend te houden en vele tegenslagen moesten overwonnen worden. Op het begin was het dus ook allerminst zeker dat Jasper het bedrijf van zijn ouders zou gaan overnemen. Niet alleen liep het bedrijf niet altijd even geweldig, ook lag zijn passie niet echt bij allerlei vintage spullen. Wél bij het verhaal achter de verschillende vintage horloges.

Lees ook: dit zijn de leukste pocket watches van dit moment

De eigenzinnige ondernemer, die een opleiding Juwelier Ondernemerschap aan het Schoonhoven college genoot, besloot uiteindelijk toch om het bedrijf in 2014 over te nemen nadat zijn ouders niet meer in staat waren om het bedrijf zelf te runnen. Het was tenslotte ook het pensioen van zijn ouders. Wel met één voorwaarde: dat hij er alles aan mocht veranderen en zijn eigen draai aan mocht geven. En dat is iets wat hij zeker heeft gedaan, hij veranderde de naam, het logo, het personeel, de website en implementeerde een compleet nieuwe marketing strategie. Zo veranderde zijn leven in no-time van kind naar iemand met veel verantwoordelijkheden.

Lees ook: kan een outdoor horloge ook stijlvol zijn?

Vooral het combineren van een van oorsprong offline business met de huidige social media mogelijkheden is iets wat de jonge ondernemer zeer verdienstelijk doet. Zo post hij geregeld filmpjes op Youtube en Instagram die zowel de aandacht trekken van het jongere publiek, als van het oudere publiek. Nou kan je zeggen: het jonge publiek is misschien leuk voor de buhne, maar geld voor een horloge hebben ze niet? Precies, dat de gemiddelde jonge bezoeker die Amsterdam Vintage Watches in eerste instantie vindt geen geld heeft zal vast kloppen. Echter, kijken vele ouders mee met hun kinderen of praten de kinderen en jong volwassenen met hun ouders wat zij zoal op internet vinden. Deze indirecte manier van marketing zorgt ervoor dat het verhaal van het merk op een snelle (en zo goed als kosteloze) manier wordt  verspreid. Buiten dat, brengt hij de liefde voor de vintage watches over aan een grote groep (nieuwe) potentiële kopers. De community die hij hierdoor creëert koopt misschien niet gelijk een dure vintage watch bij hem, maar kunnen in de toekomst zomaar klanten worden. Verder bereikt hij met zijn online marketing strategie mensen over de hele wereld die nu of later hun weg weer naar het bedrijf weten te vinden om zo een van de vintage horloges te scoren.

De nieuwe aanpak legt Jasper Lijfering dan ook zeker geen windeieren. Zo heeft hij inmiddels 57,1k abonnees op Youtube en 78,9k volgers op Instagram. Ook vervijfvoudigde hij de omzet  in de laatste drie jaar. Verder zien we in een van zijn Youtube video’s dat hij een omzet van een miljoen weet te behalen in slechts één week tijd en mag hij wereldsterren zoals Ellen DeGeneres tot zijn klantenkring benoemen.

Lees meer: welke horlogestijlen bestaan er allemaal voor mannen?
Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.