Demy de Zeeuw – Voetballer & Ondernemer

door sulo | Geupdate op:  5 november 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Deze keer op deluxery laten we ons licht schijnen op oud-voetballer maar tegenwoordig succesvolle ondernemer Demy de Zeeuw. De oud-middenvelder, die onder meer voor Ajax en AZ speelde in Nederland, timmert hard aan de weg als mede-eigenaar van het populaire kledingmerk Balr. Maar hoe maakte De Zeeuw de switch van voetballer naar ondernemer? Deluxery zocht het uit. Demy de Zeeuw voetballer en ondernemer

Foto Demy de Zeeuw van StanTheCaddy op Flickr onder CC

Voetbalcarrière

Demy de Zeeuw begon zijn voetbalcarrière in de jeugd van WSV Apeldoorn. Na een tussenstop bij AGOVV maakte hij in 2001 zijn debuut bij Go Ahead Eagles. De middenvelder was in Nederland actief bij Ajax en AZ en maakte in 2011 de stap naar Moskou. Na drie seizoenen in Rusland vertrok De Zeeuw op huurbasis naar Anderlecht, waarna hij in 2015 zijn carrière afsloot bij NAC Breda. De ondernemer was tussen 2007-2010 ook goed voor 27 interlands én maakte deel uit van de Oranjeselectie op het WK in 2010.

Tijdens zijn tijd in Moskou ontstond het idee om een eigen kledingmerk te beginnen. ‘’Ik was met Spartak Moskou onderweg naar een uitwedstrijd. Toen zaten 15 van de 23 spelers met een Louis Vuittonkoffer op het vliegveld. Ik dacht: er moet toch wat anders zijn; zo’n koffer is niet meer speciaal. Toen heb ik met twee zakenpartners Balr. opgericht’’, zegt De Zeeuw in gesprek met deondernemer.nl.

Ondernemer

En dat deed De Zeeuw ook. In 2013 richtte hij samen met internetondernemers Ralph de Geus en Juul Manders zijn kledingmerk op. In het eerste jaar draaide het bedrijf meteen een omzet van 1 miljoen euro. Het waren niet alleen de koffers van zijn teamgenoten die De Zeeuw aan het denken zetten. Ook de zware blessure die hij opliep op het WK aan zijn hoofd, waar hij maanden van moest herstellen, liet hem nadenken over andere mogelijkheden om geld te verdienen.

Vanaf dat moment besteedde De Zeeuw zijn vrije uren als voetballer niet aan gamen – zoals de meeste voetballers doen – maar aan het lezen van boeken en blogs over ondernemen. ‘’Mijn vader is altijd ondernemer geweest en het lijkt me niks om voor een baas te werken. Ik heb vmbo handel gedaan in Apeldoorn en ik heb ook een etaleerdiploma, dus ik ben wel een beetje creatief’’, zei hij in 2017 tegen deondernemer.nl.

De mensen om hem heen waren in eerste instantie sceptisch over het kledingmerk. ‘’Ze vonden het zonde om te stoppen met voetbal voor een T-shirtmerkje. Ik voelde toen al de potentie.’’ Om meer kapitaal te generen en om het merk gezicht te geven vroeg hij voetballers en vrienden Gregory van der Wiel en Eljero Elia om zich bij het merk te binden.

Het hele marketingbeleid van Balr is kort te omschrijven: alles draait om netwerk en social media. En het netwerk van De Zeeuw mag er zijn. Door zijn voetbalcarrière en connecties uit de voetbalwereld kent hij veel bekende topvoetballers. Wat doet hij? Hij stuurt deze topvoetballers een gratis shirtje op. De voetballer plaatst een foto op Instagram met het shirt aan, en Balr. heeft gratis miljoenen mensen bereikt. Di Maria, Neymar, Fernando Torres, Cristiano Ronaldo, allemaal zijn ze te bewonderen in een Balr. shirtje op hun eigen accounts. Honderden miljoenen mensen bereikt, geen cent uitgegeven. Een succesvolle tactiek dus.

Waar andere bedrijven en ondernemers dus veel geld uitgeven om te adverteren in tv-spotjes of bushokjes, gebruikt Balr. ook het andere Instagramaccount van De Zeeuw: 433. Een account waar grappige voetbalfilmpjes op worden geplaatst. Een populair account? Met 27,7 miljoen volgers kan je dat wel zeggen.

Waar Balr. dus geen cent hoeft uit te geven aan marketing, biedt 433 wel de ruimte aan ondernemingen en bedrijven om te adverteren op het account. Daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Voor een story op 433 betaal je €13.500,-. Niet slecht.

Volgens sportnext.nl draaide Balr. in 2019 meer dan 20 miljoen euro omzet. Niet gek, een shirt van Balr. kost 75 euro en jassen van 600 euro zijn geen uitzondering. De identiteit van Balr? ‘’Een baller staat voor een sporttalent dat een leven leidt met veel geld, mooie auto’s, dure hotels, grote huizen en knappe vrouwen. Een beetje zoals mijn leven’’, zegt De Zeeuw. Artikelen worden in meer dan 150 landen verkocht, met verschillende shop-in-shops en tijdelijke pop-up-stores erbij.

De Zeeuw investeert zijn geld niet alleen in Balr. Ook investeert de ondernemer geld in huizen in Nederland en op Ibiza. Het Spaanse party-eiland dient vaak als decor voor zijn Balr.-promotie en daarnaast woont hij er ook nog de helft van het jaar. Af en toe koopt De Zeeuw een dure auto, zoals een Bentley, maar het meeste geld wordt netjes opgepot in het spelerspensioenfonds CFK. De rest zit in BALR. of wordt beheerd door de bank. ‘’Ik heb niets met beleggen, ik koop liever panden.’’ aldus Demy de Zeeuw.

Aan ambitie geen gebrek. De ondernemer heeft wilde plannen met zijn merk. De droom is een winkel in Hongkong, Los Angeles en New York. Wat er nu al is? Een Balr.-boot, een Balr.-Rolex, een Balr.-Leica en als het aan De Zeeuw ligt komt er binnenkort ook een Balr.-hotel bij.

Het geld van De Zeeuw

Wat natuurlijk het meest interessant is, wat is het financiële vermogen van De Zeeuw? Deluxery zet wat feiten op een rijtje. Volgens De Telegraaf ging De Zeeuw met zijn overstap van AZ naar Ajax van een salaris van ‘enkele tonnen’ naar een salaris van 1,1 miljoen euro. Na de overstap naar Moskou ontvangt De Zeeuw niet alleen 2 miljoen euro tekengeld, ook gaat hij 2,1 miljoen euro per jaar verdienen.

Bij een echte ‘baller’ horen dure auto’s. Demy de Zeeuw had een Bentley Continental GT V8. Deze bolide kost nieuw 199.00 euro, maar de ondernemer verkocht hem voor 130.000 euro. Zijn nieuwe speeltje? Een Ferrari 488. Deze auto kost 278.000. De Zeeuw heeft zijn vriendin ook een auto gegeven, een Range Rover van 130.000 euro. Ook krijgt ze een Fiat 500 van 23.000 euro. De BALR.-boot die De Zeeuw inzet voor promotie-doeleinden, is een Vanquish VQ43. Dit drijvende marketingkanon kost 340.000 euro. Ook is de boot te huren in Ibiza vanaf 2450 euro. Het vermogen van De Zeeuw wordt door sommige websites geschat op zes miljoen euro, echter schatten wij door te kijken naar zijn voetbal en ondernemers carrière zijn vermogen eerder richting de 10 miljoen euro.

Bentley Continental GT V8

Foto The new Bentley Continental GT V8 S! van Pascal Protze op Flickr onder CC

Meer zien van Demy de Zeeuw? Bekijk dan deze video!

De oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.