Faillissement en doorstart V&D

door sulo | Geupdate op:  5 november 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Na jarenlang verliesgevend te zijn geweest, is V&D eind 2015 failliet verklaard door de Rechtbank te Amsterdam. Wat veel mensen niet weten, is dat sinds begin september 2018 V&D weer terug is in de variant van een webwinkel. Deluxery dook nog eens in het faillissement én de doorstart van de Nederlandse icoon V&D. Faillissement van V&D winkels

Op 31 december 2015 werd V&D failliet verklaard door de rechtbank te Amsterdam. V&D richtte zich voornamelijk op de verkoop van dames-, heren- en kindermode, accessoires en artikelen op het gebied van wonen en multimedia. Verder was V&D bekend met de shop-in-shops formule met bijvoorbeeld Dixon, die ondertussen ook failliet is en een doorstart heeft gemaakt. Sinds september 2018 is er een webwinkel actief onder de naam VD.nl die zich richt op de actieve 40-plussers en hun bijbehorende interesses zoals reizen, wonen, tuin en mode.

Faillissement V&D

Het faillissement was er een die veel gevolgen heeft gehad op verschillende vlakken. Zo raakte bijvoorbeeld ongeveer 10.300 mensen hun baan kwijt en verloor Nederland ook een icoon in het straatbeeld. Daarnaast was V&D bekend én geliefd bij Nederlanders. Maar door jarenlange gebrek aan toekomstvisie en jarenlange verkeerde beslissingen, waar we zo uitgebreid op terug zullen komen, kostte dit V&D toch de kop.

De uitspraak op 31 december 2015 kwam zeker niet uit de lucht vallen en was door meerdere analisten al lang en breed voorspeld. Zo draaide de keten in 2012 een verlies van 19,2 miljoen euro, in 2013 een verlies van 42 miljoen euro en in 2014 een verlies van 49 miljoen euro. Dit was het begin van het einde voor V&D en het ging alleen maar bergafwaarts vanaf hier.

Zo verlaagde de banken op 12 december 2014 de rekening-courant faciliteit van 42,5 miljoen euro naar 2 miljoen euro én moest er ook nog eens op 9 februari een bedrag van 35 miljoen euro worden betaald aan leveranciers. Overleg met banken, investeerders, verhuurders, leveranciers, de belastingdienst en vakbonden zorgden ervoor dat deze eerste echte acute problemen afgewenteld konden worden. Zo verhoogde de bank hun rekening courant weer een beetje, ontsloeg de V&D wat personeel, kregen ze uitstel voor betaling van belastingschulden van 16 miljoen euro, regelden ze een huurverlaging voor vier maanden bij hun verhuurders wat ongeveer 24 miljoen euro (!) bespaarde en investeerde Sun Capital Partners op 10 juli 2015 een extra bedrag van 47 miljoen euro in de winkelketen. Wat ook opvallend was, was dat V&D het salaris van het personeel wilden korten met maar liefst 5,8% om een faillissement af te wimpelen, dit werd echter teruggedraaid door de rechtbank.

In november en december 2015 moesten de problemen van V&D dan echt voorlopig worden afgewenteld met een goede verkoop van de wintercollectie. Echter, door onder andere het zachte weer, was de omzet in november 15% lager en in december 20% lager dan verwacht. Hierdoor had V&D nog voor 25 miljoen euro aan onverkochte spullen in bezit. Nadat Sun Capital Partners besloot om niet nog eens 47 miljoen euro te investeren in de verliesgevende keten, was de V&D genoodzaakt om uitstel van betaling aan te vragen en was het gedaan met de iconische keten.

De webwinkel werd gesloten en op 31 december 2015 werd het faillissement uitgesproken door de rechtbank te Amsterdam. Op 23 april 2016 om 12:00 werd in Hilversum het laatste V&D warenhuis gesloten.

Oorzaken Faillissement

In onder andere het faillissement verslag lezen we meerdere oorzaken van het faillissement. Zo wijt de V&D het faillissement aan de externe factoren van een moeilijke en snel veranderde markt waar de keten in moest opereren en de concurrentie door online-spelers, niet traditionele retailers en internationale fashionconcerns. Wat wij hier vooral in lezen is dat de warenketen te lang zat vastgeroest in een concept dat vroeger wel winstgevend was. Zo zien we dat bijvoorbeeld bol.com al in 1999 hun webwinkel begon, terwijl V&D dit pas deed in 2008 (!). Voor zo’n groot bedrijf is dit op zijn zachts gezegd zeer opmerkelijk.

Dit kan dan wel weer gekoppeld worden aan de interne factoren die zijn weergegeven in het faillissement verslag. In de laatste jaren van V&D zijn er zeer veel wisselingen in het management geweest en is er nooit sprake geweest van een duidelijke strategie. Met andere woorden; ze deden zomaar wat. Dit kost uiteindelijk ook de kop voor de grootste winkelketens. Zo typeert BFI de organisatie van V&D als log, inflexibel met een hoge vaste kostenstructuur, evenals hoge en inflexibele personeelskosten en langlopende veel te hoge huurcontracten.

Maar de échte achterliggende oorzaak van al deze factoren ligt in 2004. Toen werd Vendex KBB (een fusie van V&D Vendex (het moederbedrijf van V&D) en KBB (Koninklijke Bijenkorf Beheer) overgenomen door de Amerikaanse durfinvesteerder KKR samen met de Amerikaans-Nederlandse durfinvesteerder Apinvest Partners en van de beurs gehaald. Hiermee lag het lot van V&D in de handen van een aantal Amerikaanse investeerders die maar één doel hadden; zo veel en zo snel mogelijk geld verdienen.

Waar Vendex KBB eerst een groot en financieel sterk bedrijf was, veranderde dit door de investeringsmaatschappijen die snel geld wilden verdienen. Concepten als Hema, it’s, Modern en PrijsTopper werden al snel verkocht en een jaar later ook winkelketens als Dixons en Dynabyte (die ondertussen ook failliet zijn). Het ooit zo oppermachtige Vendex KBB werd in korte tijd uitgehold en opgesplitst.

Terug naar V&D zelf. Een ander trucje dat KKR uithaalde was de verkoop van alle vastgoed van V&D aan andere investeringsmaatschappijen. Hierdoor werd er meteen 1,4 miljard euro opgehaald door KKR. Het gevolg van deze investering was dat V&D vervolgens hun eigen panden moesten terug huren doormiddel van torenhoge en langdurende huurcontracten. De verkoop van het vastgoed en de bijbehorende huurcontracten liggen aan de basis van het faillissement.

Daar moet bijgeteld worden dat met de investeringsmaatschappijen er veel wisselingen van de macht zijn, de focus op korte in plaats van lange termijn ligt en dat er niks wordt gegeven om het bedrijf maar vooral om het zo snel mogelijk geld verdienen. Dit resulteert in een uitspraak op 31 december 2015….

Uiteindelijk werd V&D in 2010, uitgehold en wel, verkocht aan Sun Capital Partners. Een andere eigenaar, dezelfde doelen. Moeten we medelijden hebben met Sun Capital Partners dat ze een uitgehold bedrijf kochten? Nee hoor, Sun Capital Partners haalt dit trucje wel vaker uit.

Leuk feitje is dat in de meeste panden die leeg kwamen te staan na het faillissement Hudson Bay is ingetrokken. Deze zijn ondertussen ook failliet mede door de hoge huurprijzen. Hier schreven wij ook een artikel OVERR.

Ondanks dat veel van de bedrijven die onder Vendex KBB vielen ondertussen failliet zijn of in financiële problemen verkeren, heeft KKR in totaal zo’n 4 miljard euro opgestreken met de verkoop van alle bedrijven met een initiële investering van zo’n 1,4 miljard euro. Een prima winst van 285 procent. https://www.volkskrant.nl/economie/laatste-restje-vendex-kbb-verkocht~b4aaae5d/.

Echter moet het reilen en zeilen van deze investeringsmaatschappijen zeker niet als verrassend worden bestempeld. Het is namelijk de vaste tactiek die overal wordt toegepast om zo veel mogelijk geld te verdienen. Waarom Vendex KBB dan toch akkoord ging met de overname? Bestuursvoorzitter Ed Hamming incasseerde bij de overname 1,8 miljoen euro door de verkoop van zijn aandelen en opties.

DOORSTART V&D

Na het faillissement van V&D eind 2015 waren er gelijk veel geruchten over een eventuele doorstart. Uiteindelijk heeft Jumbo Groep Holding BV een groot deel van de bijbehorende restaurantketen La Place B.V. overgenomen. Coolcat-oprichter Roland Kahn heeft op 9 juni 2016 de merknaam V&D overgenomen samen met rechterhand Jaco Scheffers en oud Hema topman Ronald van Zetten. In eerste instantie wilden ze inzetten op de online markt en vervolgens kijken naar de mogelijkheden om ook weer warenhuizen te gaan openen. Uiteindelijk heeft het nog 2,5 jaar geduurd voordat de online webwinkel van V&D online kwam: VD.nl.

Alexander van Slooten is de verantwoordelijke directeur van de webshop. Met deze online webshop willen ze zich focussen op de doelgroep actieve 40-plussers met interessegebieden als reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode. Als we kijken op de webshop, dan zien we deze boodschap niet direct terugkomen en lijken de focus vooral te liggen op alle leeftijdscategorieën met als slogan; Hét Nederlandse warenhuis voor de hele familie, oer-Hollands en in een nieuw online jasje. Toch blijft een bezoekje aan VD.nl wel de moeite waard.

Lees ook: het faillissement van Hudson Bay
De oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.