Succes van Invroheat uit Dragon’s Den: infrarood poster verwarming

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 4, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

In de afgelopen maanden was het succesvolle programma Dragons’ Den te zien op NPO1. Geregeld trok het programma meer dan 1 miljoen kijkers.

Ik schreef uitgebreide artikelen over het programma zelf, en de investeerders. Deze keer schrijf ik een artikel over Bastiaan Roest van Invroheat.

Na een succesvolle pitch van Invroheat bij Dragons’ Den wist hij een investering van een miljoen euro binnen te halen.

Nu, enkele maanden later onderzochten wij hoe het ervoor staat met de investering en Invroheat, en ze zijn inmiddels hier te koop. Invroheat infrarood verwarming in poster vorm

(bekijk meer afbeeldingen)

Wat bespreken we in deze uitgebreide post:

Invroheat

Invroheat heeft een oprolbaar infrarood verwarmingselement gemaakt in de vorm van een poster.  Door de verschillende designs, het lichte gewicht (1 kilogram), en de energiebesparing is het een ideale en modieuze manier voor het verwarmen van je huis of kantoor. De posters leveren ongeveer 400 watt en zijn voldoende om een kamer van 15 vierkante meter te verwarmen in slechts een paar minuten. Voor grotere kamers is het vooral makkelijk om plaatselijk te verwarmen, bijvoorbeeld bij een bureau of bank. Onder leiding van Pieter Schoen, voormalig eigenaar van de Nederlandse Energiemaatschappij en momenteel eigenaar van een energiemaatschappij die buiten Nederland opereert, waren de Dragons razend enthousiast en investeerde ze een miljoen euro, het hoogste bedrag in 19 jaar Dragons’ Den.

Dragons’ Den

Een geweldige ervaring, zo omschrijft Bastiaan Roest het optreden met Invroheat bij Dragons’ Den. De opnames waren al in december en wat veel mensen niet weten is dat de vragenronde niet enkele minuten duurt, maar bijna 45 minuten. De reacties na de uitzending waren dan ook positief en veelbelovend. Gesprekken met potentiele verkopers begonnen en de eerste contracten konden ook daadwerkelijk worden gesloten. Zo hebben wij ons laten vertellen dat er contracten voor ten minste 80.000 stuks al zijn gesloten verdeeld over de hele wereld na aanleiding van de uitzending, en dat er ook nog veel in de pijplijn zit. Dit zijn voornamelijk B2B sales over de hele wereld die het vervolgens weer aan de consument verkoopt. Reken op 1/3 deel inkoopkosten van de adviesprijs (69,95 EUR) en dan resulteert een deelname een Dragons’ Den in mooie cijfers.

WNL

Recent werden wij verrast door een uitspraak van Michel Perridon (een van de investeerders die meedoet in het programma) bij het programma WNL op zondag over de deelname van Invroheat aan Dragons’ Den. Hier vertelde hij dat de posters gewoon gekocht zijn op de beurs in China en het erop neer kwam dat het gewoon een ‘kopen, verkopen’ product was. Ook zouden de juiste certificaten en papieren niet in orde zijn om het product bijvoorbeeld in Europa te verkopen. Iets wat Bastiaan Roest stellig heeft ontkend. Hij legt aan deluxery uit dat de posters ontwikkeld en ontworpen zijn door Invroheat en dat hij hiermee vijf jaar is bezig geweest. De onderdelen worden ingekocht en in een Chinese fabriek in elkaar gezet en vanuit daar gedistribueerd. Dat ze uit China komen klopt dus wel, maar zoals de meeste bedrijven worden de producten daar alleen gemaakt. Ook alle certificaten zouden kloppen volgens Roest, en staan zelfs gepubliceerd op de website. Zo zijn ze CE, IEC, RoHS en CB gecertificeerd door SGS. Een proces dat meer dan twee jaar heeft geduurd.

Hier lijkt dus iets duidelijk mis te gaan. Aan de ene kant een investeerder die zomaar zegt dat er niks van klopt, aan de andere kant de oprichter die beweert dat alles klopt. Het gegeven dat er hierna lastig contact te krijgen was met Michel Perridon over deze uitlatingen maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker en netter op. Een bom laten vallen en daarna de waarheid een beetje in het midden te laten verdient dan ook niet de schoonheidsprijs. Wel werd er afgesproken dat de investment manager langs zou komen om wat tips en tricks te leren, iets wat niet echt rijmt met de uitspraak dat ‘de producten helemaal niks zijn’.  Daar komt nog bovenop dat naar aanleiding van deze uitspraken, Intergamma haar bestelling heeft geannuleerd voor al haar Karwei en Gamma’s in Nederland en België. Reken op vier designs per winkel, 500 winkels en dan wordt er serieus schade geleden. Hier mag je dus wel een reactie op verwachten.

We kunnen wel vaststellen dat er veel onduidelijkheid leeft rondom Invroheat en de deelname aan Dragons’ Den. Aan de ene kant staan de certificaten etc. op de website, aan de andere kant zullen de investeerders natuurlijk ook niet helemaal gek zijn?

En de investering?

Zoals we van meer ondernemers die mee hebben gedaan aan Dragons’ Den hebben gehoord gaat de daadwerkelijke investering niet zo snel. In het programma wordt er een soort principeakkoord gesloten en na het programma gaan de partijen in overleg over de investering en wordt er een uitgebreid boekenonderzoek gedaan. Ongeveer 50% van de investeringen die gedaan worden in het programma gaat niet daadwerkelijk door. Ook de investering in Invroheat ligt momenteel stil en er is nog geen zicht op een daadwerkelijke deal, laat staan geld op de rekening. Met de huidige ontwikkelingen zal dit ook nog wel even duren.

Wordt vervolgd

Lees ook: dit zijn de beste handwarmers voor je outdoor avontuur
Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.