Waarom het kopen van namaak artikelen uitermate hypocriet is

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 5, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Voor een dubbeltje op de eerste rij. Dat is het motto van de vele, waarschijnlijke miljoenen, mensen die namaak artikelen kopen. Waar ze waarschijnlijk niet bij stilstaan is dat dit gepaard gaat met vele negatieve gevolgen en de hypocrisie van de gedachtegang van de mens. Namaakartikelen

Cijfers

Laten we eerste beginnen met wat cijfers . Uit cijfers van het Bureau voor Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) blijkt dat door namaakartikelen de Europese Unie alleen al zo’n 60 miljard euro misloopt (7,5% van de omzet) wat gelijk staat aan 434.000 banen. Als we kijken naar Nederland is dit zo’n 1,8 miljard euro (verlies van 5,2% aan rechtstreekse verkopen) wat weer gelijk staat aan 14.000 banen. Alleen al in economisch opzicht dus een reden om ons hier druk over te maken.

Merken

Echter, er zijn ook ethische aspecten die het kopen van imitatie spullen een slechte investering maakt. Zo doen bedrijven er alles aan om hun merk een bepaalde identiteit en ‘karaktereigenschappen’ mee te geven. Hiervoor worden jarenlang, voor vele miljarden euro’s investeringen, sponsor- en marketingkosten gemaakt. Een duidelijk voorbeeld hiervan is Red Bull. Buiten dat Red Bull een energydrank is (waar vast en zeker ook van alles mis mee is) hebben ze doormiddel van investeringen en sponsoring (zoals het Formule 1 team) een bepaalde identiteit gecreëerd rond hun product. Een identiteit die past bij hun doelgroep. Hierdoor krijgen mensen een bepaald positief ‘gevoel’ bij een merk die het kopen van hun producten aantrekkelijk maakt. Het is dan ook in deze moderne tijd voor veel mensen makkelijker om hun karakter uit te drukken in merken dan in woorden. De zojuist genoemde hoge kosten die hiervoor moeten worden gemaakt worden weer gefinancierd door de inkomsten uit de verkoop van hun producten. Door het dragen en gebruiken van namaakproducten help je dus eigenlijk het merk waar jij je zo graag mee wilt identificeren naar de afgrond.

Duurzaamheid

Als we niet kijken naar de directe financiële gevolgen voor de economie dan blijven er alsnog grote bezwaren over tegen het kopen van namaakproducten. Vooral in deze tijd proberen merken hun steentje bij te dragen aan het welzijn van mens en milieu. Echter, de uitermate creatieve ondernemers die de “Louis Buitton” (oftewel de namaak variant van Louis Vuitton) tas ergens anoniem in een fabriekje laten produceren zullen hier iets minder rouwig om zijn. De kans dat je kleding wordt gemaakt door onderbetaalde, overwerkte kinderen is dan ook groot. En dat CO2-Neutraal produceren? Vast niet. Daar komt nog bij dat duurzaamheid ook voor de Europese Unie hoog in het vaandel staat. En laat dit nou een berg met geld kosten, geld dat onder andere direct of indirect wordt opgehaald door de (legitieme) internationale handel.

Toch zullen er mensen zijn die willen beargumenteren dat sommige mensen bepaalde merken niet kunnen veroorloven, maar zich toch willen identificeren met dit merk. Dan denk ik aan het feit dat dit mensen niet het recht geeft om kinderen rond de 18 uur per dag aan het werk te zetten.

Conclusie 

Dat mensen niet denken aan de gevolgen wanneer ze in Turkije ergens achteraf op een markt een “Louis Buitton” tas of een “Ray Berry” zonnebril scoren is tekenend voor de maatschappij. Enerzijds willen we graag dat alles zo duurzaam en eerlijk mogelijk wordt geproduceerd, maar als we voor een dubbeltje op de eerste rij kunnen zitten gooien we die principes ook weer als eerste overboord. Denk de volgende keer dat je zelf (of iemand anders) overweegt om neppe meuk te kopen aan de negatieve gevolgen en laat het gewoon achterwegen.

En oh ja, zeg nou eerlijk, neppe merkkleding of producten scoren en ze vervolgens vol trots dragen is eigenlijk ook gewoon uitermate triest.

Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.