Monica Geuze: Influencer en succesvol onderneemster

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 4, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Monica Geuze is al jaren Nederlands meest bekende (vrouwelijke) influencer en een succesvol onderneemster.

De 25-jarige vlogger, met bijna 600.000 abonnees op YouTube en meer dan 1,2 miljoen volgers op Instagram, timmert aardig aan de weg.

Maar wie is Monica Geuze, wat doet ze precies en hoe verdient ze haar geld? Mighty Good Man zocht het voor je uit. Monica Geuze influencer

Monica Geuze – Influencer en succesvol onderneemster

Monica Geuze groeide op in Hendrik-Ido-Ambacht en zat op de theaterhavo in Rotterdam. Daarna volgde ze nog onderwijs aan het Develstein College in Zwijndrecht, het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam en volwassenenonderwijs in Amsterdam. Haar carrière in de showbizz-wereld begon officieel in 2005, waar ze meespeelde in een muziekvideo van de band Racoon. Hierin had ze de rol van een dochter in een ruziënd stel.

Toen Geuze 16 was, vroeg rapper Ronnie Flex of ze zijn vaste diskjockey kon worden. Dit heeft ze drie jaar gedaan, waarna ze in 2015 ook voor zichzelf begon te draaien. Haar singles Laten gaan en Nu of nooit scoorden goed en haalden de hitlijsten. De videoclip van Laten gaan werd zelfs meer dan negentien miljoen keer bekeken. Hoewel Geuze dus al een populaire dj was, begon haar succes in 2014 toen ze haar eerste vlog uploadde op YouTube. Ze filmt haar dagelijkse leven en is vooral populair bij tienermeiden. Zo filmt ze bijvoorbeeld haar reizen naar verre landen, dingen over mode en veel andere dingen. Met al dat succes komt natuurlijk ook veel geld kijken, iets waar ze helemaal geen rekening mee had gehouden toen ze begon zo vertelde ze in 2017 tegen deondernemer.nl: ‘’Toen ik begon, werkte ik nog in de Bagels & Beans en in een kledingzaak. Ik kwam rond van 400 euro per maand. Dat is wat je doet met een vmbo-diploma, je kunt niet eeuwig je handje op blijven houden. Ik had helemaal niet het idee dat ik ooit zou kunnen leven van het vloggen. Op een gegeven moment kreeg ik inkomsten uit het dj-werk dat ik deed. We maakten toffe dingen mee en ik dacht: misschien is het leuk om vast te leggen.’’

In het begin van haar carrière had Geuze een relatie met rapper Lil’ Kleine. Door het succes van de rapper, ook goede vriend van Ronnie Flex, begonnen veel van zijn fans ook Monica Geuze te volgen. De relatie hield niet stand en de twee gingen uit elkaar. In 2016 kreeg Geuze een relatie met profvoetballer Lars Veldwijk, die in Nederland voor PEC Zwolle, FC Groningen en Sparta Rotterdam speelde. Met Veldwijk kreeg ze in 2018 ook een dochter; Zara-Lizzy. Eind 2019 maakten de twee bekend dat ze uit elkaar zijn gegaan.

Door het succes van Geuze op YouTube, gingen ook andere deuren open voor nieuwe mogelijkheden. Zo bracht ze in 2017 haar autobiografie My Way uit. In dit boek vertelt Monica over haar weg naar succes, met alle hoogte- en dieptepunten, geeft ze tips en nog meer inkijkjes in haar bijzondere leven. Het boek is tussen de 40 en 50.000 keer verkocht. Het boek kost 20 euro en Geuze houdt hier zelf zo’n 15% aan over. Een simpele rekensom laat zien dat ze hier zo’n 120.000 euro aan heeft verdiend.

Buiten haar boek heeft ze ook veel voor televisie/YouTube gedaan. Zo was ze presentatrice bij Concentrate, een populaire YouTube serie waarin verschillende YouTubers spellen tegen elkaar spelen. In 2017 zat ze in Van der Vorst ziet sterren, in 2018 deed ze mee aan Jachtseizoen van StukTV en in 2019 presenteerde ze Love Island, dat exclusief te zien was op Videoland. Dit jaar presenteerde ze ook Vier handen op één buik, waarin ze een jonge aanstaande moeder begeleidt. Haar grootste tv-klus was haar eigen realityserie op Videoland; Like Monica. De serie duurde vier afleveringen, waarin te zien is hoe het leven van Monica achter de schermen is. Ook komt haar ex Lars Veldwijk hierin voor.

Met haar eigen realityserie, een succesvol YouTube-kanaal, een autobiografie én verschillende samenwerkingen met bedrijven stroomt natuurlijk ook het geld binnen. ‘’Geen miljoenen. Nog niet’’, zei Monica Geuze in 2017 tegen deondernemer.nl. Geen miljoenen inderdaad, maar het zijn geen misselijke bedragen. Volgens De Telegraaf verdient Geuze zo’n 5 euro per 1000 views. Gemiddeld kijken er zo’n 250.000 mensen naar de video’s van de vlogster, wat zou uitkomen op 1250 euro per video. Daar gaan uiteraard nog allerlei percentages vanaf, maar uiteindelijk houdt Geuze er nog 300 euro aan over. Per maand is dat 4800 euro, met alleen haar YouTube video’s. Ook heeft ze een zwarte Range Rover Sport, met een nieuwprijs van zo’n 90.000 euro. Met ex-vriend Lars Veldwijk kocht ze in 2018 een appartement van zo’n 700.000 euro, waar ze nu nog steeds woont.

Vermogen

Met al haar verschillende stromen van inkomen, laat haar vermogen zich erg lastig schatten. Naast haar YouTube kanaal en verschillende presentatieklussen ernaast werkt ze ook vaak samen met bedrijven op zowel YouTube als Instagram. Hoewel het niet duidelijk is hoeveel Geuze met deze samenwerkingen heeft gekregen, liet mede-YouTuber Gio weten dat het meeste geld wat hij heeft verdiend met een samenwerking 60.000 euro is. Uiteraard ligt het bedrag aan de duur van zo’n samenwerking, maar wij verwachten dat de bedragen die Geuze krijgt daar niet voor onder doen. Al met al verwachten wij dat het vermogen van Geuze net iets onder de miljoen ligt.

Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.