Pieter Schoen – NLE

door sulo | Geupdate op:  5 november 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

In 2018 verkocht Pieter Schoen de Nederlandse Energie Maatschappij wat hem in een klap multimiljonair maakte en zorgde voor een mooie plek in de Quote500. Deluxery duikt in het verhaal van Pieter Schoen en vindt een aantal prachtige anekdotes. Pieter schoen NLE

Pieter Schoen is wat je zegt een ondernemer in hart en nieren. Hij komt uit een echt ondernemers gezin waar zijn ouders hem al vroeg lieten kennis maken met ambities. Zo kreeg hij van zijn ouders geen zakgeld en moest hij andere manieren bedenken om geld te verdienen. Hij handelde daarom al vroeg in aanstekers, waterbedden en andere spullen. Alles om maar een beetje geld te verdienen.

In 1994 begon de ondernemer met zijn opleiding Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. Aan het eind van zijn studententijd richtte hij samen met studievriend Harald Swinkels zijn eerste echte onderneming op: Careerfever. Een innovatief idee om een lagere drempel te creëren voor het sollicitatie proces. Met Careerfever creëerde hij een digitale omgeving die verschillende kamers bevatten. In deze kamers zaten recruiters van bedrijven zoals Heineken en Philips waar mensen vragen moesten beantwoorden als een soort eerste sollicitatie ronde. Mocht je een hoge score hebben behaald, dan kon je de zogenaamde ‘brievenronde’ overslaan en gelijk op gesprek komen. Dit zorgt voor een lage drempel om te solliciteren want mocht je worden afgewezen, dan is er niemand die daarachter komt.

Na eigen zeggen ging het bedrijf vanaf het begin als een raket; kamers werden (duur) verkocht en er was een overvloed aan sollicitanten. In hun eerste investeringsronde haalde ze meteen tien miljoen euro op en binnen negen maanden hadden ze kantoren in zeven landen. Dit ging zó goed dat andere bedrijven hier lucht van kregen en interesse kregen in het bedrijf. Zo lezen we op Quotenet dat TMP Worldwide 40 miljoen euro bood op het bedrijf, een aanbod dat lacherig werd geweigerd. Het bedrijf zou namelijk naar eigen zeggen zo’n 120 miljoen euro waard zijn. Wat ze nog niet konden weten, was dat de Twin Towers zouden instorten en er een recessie zou ontstaan. Anderhalf jaar later werden ze failliet verklaard.

Na een uitgeverij en twee IT-bedrijven te hebben gehad richtte Pieter in 2005 samen met compagnon Harald Swinkels de Nederlandse Energie Maatschappij op. Hiermee vonden ze een gat in de markt. Het was namelijk de periode dat de energiemarkt volledig vastgeroest zat en werd gedomineerd door een aantal grote partijen.

Het doel was om de markt open te breken en de consument te laten zien aan dat er wel degelijk te kiezen valt. Dit ging gepaard met uitgebreide compagnons waar geld noch moeite mee werd bespaard. Zo zagen we veelvuldig bekendheden als Natasha Froger, Maurice de Hond, Frans Bauer en Johan Derksen opdraven in reclamespotjes op televisie. Terugkijkend op die periode, kan Schoen stellen dat zijn doelen behaald zijn met de Nederlandse Energie Maatschappij. Zo zijn de marges in de energiemarkt tegenwoordig nog maar de helft tegenover de marges in 2005 en is het aantal jaarlijkse overstappers gestegen van 5 procent naar 17 procent per jaar. In 2017 besloot de energiemaatschappij dat het genoeg was geweest en één jaar later verkocht Schoen samen met zijn compagnon de Nederlandse Energie Maatschappij voor vele miljoenen.

Met deze miljoenen in het achterhoofd (schattingen lopen uiteen, maar het zal hoogstwaarschijnlijk iets minder dan 200 miljoen euro zijn geweest) is het mislopen van de 40 miljoen euro destijds vooral pijnlijk geweest, maar nu een goed verhaal op een feestje. Echt zorgen over geld zal Pieter Schoen en zijn compagnon zich nooit meer hoeven maken. Dit jaar staat hij met een vermogen van 160 miljoen euro in de Quote, terwijl zijn compagnon Harald Swinkels, die zakelijk wat minder actief is, in de quote staat met een vermogen van 90 miljoen euro.

Recent is Pieter Schoen nog enkele keren in het nieuws gekomen. Zo werd bekend dat Startupplatform Dealroom in totaal 2,75 miljoen euro heeft opgehaald bij een financieringsronde bij onder andere Pieter Schoen. In het artikel met de Quote laat hij tegelijkertijd weten dat hij heeft geïnvesteerd in ongeveer 50 bedrijven. Een aardige portefeuille dus.

Binnenkort is de investeerder te zien bij het programma Dragons’ den. Hier zullen verschillende ondernemers hun ideeën pitchen bij de ‘jury’ die vervolgens (individueel) besluiten of ze investeren in de onderneming of niet. Naast Pieter doen ook, Nikkie Plessen, Won Yip, Shawn Harrig en Michel Perridon mee als investeerders. Het programma wordt gepresenteerd door Sander Schimmelpenninck.

De oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.