Bas Smit: van beurshandelaar tot investeerder en influencer

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 5, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Veel mensen kennen Bas Smit als de goedlachse man van Nicolette van Dam. Met zijn grappige filmpjes op Instagram en zijn vaak ludieke acties zoals een T-shirt met zijn hoofd erop, weet hij goed de aandacht op zich te vestigen. Echter, wat mensen niet weten is hoe Bas Smit nou eigenlijk zijn geld verdient? Deluxery ging op onderzoek uit. Bas Smit, van beurshandelaar tot investeerder en influencer. Bas Smit van beurshandelaar tot investeerder

Wat bespreken we in deze uitgebreide post:

Bas Smit

Eigenlijk is Bas Smit (39) pas vanaf 2018 bekend geworden bij het grote publiek. Toen begon hij op Instagram grappige homevideos te plaatsen en bedacht hij het T-shirt met zijn eigen hoofd erop. Deze actie ging viral en heel bekend Nederland deed mee aan de actie, de opbrengst van de T-shirts ging namelijk naar het Prinses Máxima Centrum. Toch bleef het voor veel mensen maar een beetje vaag over wat voor werk Bas nou eigenlijk doet en hoe hij zijn geld verdient, maar een beetje research biedt uitkomst. Zo heeft de vader van twee kinderen twee opleidingen (hoogstwaarschijnlijk Bachelor & Master) gevolgd op de Erasmus Universiteit Rotterdam en die vervolgens in 1999 afgerond. Na zijn studie deed Bas eerst een traineeship in de vastgoedsector, maar uiteindelijk gaat hij toch aan de slag als ‘Derivatives broker’ bij IWB op de beurs. Hier zou hij naar verluidt al een ton bonus hebben gekregen in het eerste jaar. Dit avontuur duurde tot 2005 en uiteindelijk komt hij toch weer in de vastgoedsector terecht.

Vastgoed

Op zijn LinkedIn staat vermeld dat vanaf toen eigenaar werd van Coolinvestments en Coolvast & Cool Cat Real Estate. Hier kwam hij dus direct te werken met Quote-500 lid Roland Kahn. Bas is naar eigen zeggen een echte dealmaker, toen hij in 2005 binnenkwam had Roland 110 winkels en toen hij in 2017 wegging waren dat er rond de 600. De meeste allemaal aangehuurd door het goedlachse internetfenomeen. Volgens de internetsnelwegen kreeg Bas Smit 25% bij elke vastgoeddeal, dit verifiëren bij meer betrouwbaardere bronnen is ons nog niet gelukt. Na 11,5 jaar vond Bas het wel welletjes, misschien ook omdat het toen al slechter ging met de zaak, en besloot hij te stoppen met werken voor Roland. Uit het feit dat hij nog steeds wat vastgoed heeft met Roland blijkt wel dat hij aan centen nooit te kort heeft gehad. Ondanks dat Coolcat ondertussen alweer een keer failliet is gegaan en doorverkocht (aan zichzelf) ligt het totale vermogen van Roland Kahn rond de 190 miljoen in 2018, geen slechte zakenpartner denken we dan maar.

Investeerder

Toen Bas stopte met werken voor Roland heeft hij zijn eigen vastgoed en investeerders bedrijf opgezet. Hier investeert hij in verschillende start-ups en meestal met zogenaamde   Equity for media-deals, wat eigenlijk de next step van influencen is. Hierbij wil je niet een bepaald bedrag voor een promotie maar een bepaald aandeel in het bedrijf. Je ruilt bij wijze van spreken media-aandacht voor aandelen. Een variant hierop zijn ook de schoenen die we later bespreken. Bas en zijn vrouw maken en promoten de schoenen en krijgen vervolgens een bepaald percentage van de opbrengst. Volgens Quote participeert hij (al dan niet samen met Nicolette van Dam) in zo’n dertig bedrijven en andere projecten. Voorbeelden hiervan zien we wederom terug op zijn LinkedIn profiel. Zo is hij mede-eigenaar van Gamechangers B.V., The Healthy Snackbox en Innovendo Holding BV. Het laatste bedrijf is een soort vending machine die onder ander healthy en hygiënische middelen op de werkvloer faciliteren.

Schoenen

Momenteel is Bas Smit ook aardig viraal aan het gaan met zijn nieuwe Bas Smit schoenen. Dit is in wezen gewoon een collab tussen Bas Smit & Nicolette van Dam en Rehab footwear. Zij ontwerpen de schoenen voor Rehab en verbinden vervolgens hun naam eraan. Vervolgens gebruiken ze het media bereik van Bas Smit & Nicolette van Dam om de schoenen aan de man te brengen en er een hele hype om te creëren. Voor elk paar dat ze verkopen gaat er 15 euro naar drie Nederlandse kinderziekenhuizen; Emma Kinderziekenhuis, het Sophia kinderziekenhuis en het Prinses Máxima Centrum. Dat de schoenenlijn goed loopt blijkt al uit het feit dat er meer dan 75.000 euro is opgehaald voor de goede doelen (dat zijn dus meer dan 5000 paar schoenen). Het steunen van Goede doelen staat dan ook centraal in de afgelopen jaren, zo geeft hij zelf aan dat hij jaarlijks zo’n 300-400.000 euro ophaalt voor de goede doelen. Uiteraard zullen Bas Smit en zijn vrouw met de schoenen ook het nodige geld binnen harken.

Lees ook: dit zijn verschillende sneakerstijlen die je aan kunt doen

We kunnen ondertussen wel stellen dat achter de goedlachse en alleen-maar-op-vakantie-gaande Bas Smit van Instagram een gewiekste zakenman gaat die zijn geld op vele terreinen verdient en heeft verdiend.

Lees meer: dit zijn de auto’s van René van der Zwel
Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.