Het faillissement van Hudson Bay

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 5, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

In 2017 maakte Hudson Bay groots bekend dat ze hun introductie maakten in Nederland. Na het faillissement van V&D dachten ze deze plek wel even over te kunnen nemen. Nu 3 jaar later is Hudson Bay failliet verklaard in Nederland met een verlies van in totaal bijna 184 miljoen euro, zoals blijkt uit het vorige week gepubliceerde faillissementsverslag. Hudsons Bay winkel in Canada

Foto Hudsons Bay Store Canada van bargainmoose op Flickr onder CC

In September 2019 kondigde HBC Netherlands B.V. (lees: Hudson Bay) publiekelijk aan haar winkels te zullen sluiten per 31 december 2019. Sindsdien is Hudson Bay bezig met een ordentelijke afwikkeling van haar bedrijfsactiviteiten. Maar voordat we kijken naar het faillissement, kijken we kort naar het feit waarom het zo is misgegaan met de introductie van Hudson Bay in Nederland.

Vanaf het begin maakte Hudson Bay duidelijk dat ze het gat van de V&D wilden invullen en meerdere malen werd ook voor hetzelfde (dure) pand gekozen dat leegstond na het faillissement van V&D. Hieronder lichten we kort de punten toe waardoor het niet gelukt is voor Hudson Bay om dit gat te vullen.

Ten eerste was er totaal geen binding of overeenkomst met de oude klanten van Vroom en Dreesman. Hudson Bay heeft vanaf het begin ingezet op een te dure collectie die niet in de lijn ligt van de V&D klant maar meer in de lijn van de Bijenkorf. Verder zien we geen poging om de oude klant naar de winkel te lokken. Ze hadden bijvoorbeeld een actie op kunnen zetten waardoor de oude klanten alsnog hun V&D waardebon (die niks meer waard is) om zouden kunnen zetten naar punten voor de Canadese modeketen.

Verder hebben ze marketing technisch verkeerde keuzes gemaakt. Ze kozen in eerste instantie niet voor standaard (televisie) reclames waar de bedoelde doelgroep goed te bereiken was, maar voor influencer marketing die duidelijk een andere doelgroep aanspreekt. Zo zagen we onder anderen Geraldine Kemper zich inzetten voor de modeketen. Met deze marketing techniek bereikten ze meer de millenniums die toch vooral online shoppen en zich steeds minder in de veel te duren panden begeven.

Ook als we kijken naar de indeling van de winkel was deze niet te vergelijken met de V&D, maar eerder met de indeling van de Bijenkorf. Daar komt bij dat door het gebrek aan klanten, het sinds het begin het maar een kale bedoeling was.

Kortom, waar Hudson Bay probeerde het gat van de V&D in te vullen, werd het eigenlijk een tegenhanger van de Bijenkorf. De winkels leken op elkaar, de collecties waren nagenoeg hetzelfde en de positionering van de bedrijven verschilden ook niet veel van elkaar. Het verschil met de Bijenkorf? Dit is een mode keten die al jaren opereert in de Nederlandse markt en precies de behoefte en middelen weet om de klant te bereiken en te binden.

Faillissement en Cijfers

Uit het verslag blijkt dat op 28 november 2019 het bestuur van HBC Netherlands B.v. aan de Rechtbank Amsterdam gevraagd om surseance van betaling te verlenen (uitstel van betaling). Verzocht is om dit op 30 december 2019 om te zetten naar een faillissement. Op 31 december 2019 is het faillissement van de vennootschap dan ook uitgesproken door de Rechtbank Amsterdam.

Ten tijde van het faillissement had Hudson Bay nog 15 vestigingen en zo’n 1046 mensen in loondienst (FTE 694,49). Daarnaast werkten bij Hudson Bay een groot aantal ZZP-ers, gedetacheerden en uitzendkrachten.

Van tevoren was de omzet verwachting in Nederland zo’n 500 miljoen. Een omzet dat bij lange na niet is gehaald zo blijkt uit het verslag:

Omzet:

2017: 37.686.809 EUR;

2018: 145.843.225 EUR;

2019: 179.699.715 EUR.

Als we dan verder kijken naar het verlies zien we dat er elk jaar een groter verlies werd gedraaid met het uitbreiden van Hudson Bay.

Winst en verlies:

2017: -/- 28.623.372 EUR;

2018: -/- 81.446.208 EUR;

2019: -/- 73.761.7678 (tot 28 november).

Dit betekent in totaal een verlies van bijna 184 miljoen in slechts drie jaar en een crediteurenpost van in totaal 36.657.922,804 EUR waarvan 10.572.466,96 in de faillissementsperiode (inclusief btw) + pm.

Als we iets verder kijken naar het verlies dan zien we dat de maandelijkse huurlast al meer dan 4,7 miljoen EUR (inclusief btw) beliep voor Hudson Bay. Deze huurlast blijkt voor vele bedrijven een ware last te zijn om overeind te blijven. Iets wat we ook zagen bij onder andere het faillissement van V&D.

Al deze panden komen dan ook (weer) leeg te staan in de toekomst en dit is dan ook een zware aderlating voor de verhuurders die veelal met eigen geld de panden hebben verbouwd voor de komst van de kleding keten. Ook zien de gemeentes de leegstand in hun winkelstraat alleen maar toenemen met veelal ontzettend grote, dure en bijna onmogelijke panden om weer te verhuren.

Met dit faillissementen verslag hoopt Hudson Bay dat er een einde komt aan de drie jaar ellende in Nederland. Toch is hier niet alles mee gedaan voor Hudson Bay. Ten tijde van het aangaan van alle huurovereenkomsten hebben ze namelijk een garantie afgegeven van in totaal 280 miljoen. Om deze te innen zullen ze terecht moeten bij het Canadese moederbedrijf. Iets wat Unibail-Rodamco, eigenaar van de vestiging in Almere, al gedaan heeft in een dagvaarding.

Wordt nog vervolgd dus…

Interesse in het verhaal van Jasper Lijfering en Amsterdam Vintage Watches? Lees het HIER

Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.