Het succes van Jitse Groen van Thuisbezorgd en Takeaway

door Joost Nusselder | Geupdate op:  november 5, 2020
Ik schrijf deze artikelen met veel plezier voor mijn lezers, jullie. Ik accepteer geen betaling voor het schrijven van reviews, mijn mening over producten is die van mijzelf, maar als je mijn aanbevelingen nuttig vindt en je uiteindelijk iets koopt via een van de links kan ik daar mogelijk een commissie over ontvangen. Meer informatie

Grote kans dat de naam Jitse Groen je in eerste instantie niets zegt. Echter, wanneer we zeggen dat hij de oprichter is van thuisbezorgd.nl dan gaat er waarschijnlijk wel een belletje ringen. Deze ondernemer behaalde met Thuisbezorgd en het overkoepelende Takeaway een omzet van 185 miljoen in de eerste 6 maanden van 2019. In dit artikel lees je het verhaal én succes van Jitse Groen met Thuisbezorgd en Takeaway. Het succes van thuisbezorgd en takeaway

Toen Jitse Groen op een huisfeestje in 1999 via internet iets te eten wilde bestellen kwam hij erachter dat dit nog niet mogelijk was. Vanuit deze behoefte en de kansen die hij hier zag ontstond thuisbezorgd.nl, momenteel het grootste bezorgplatform van Nederland. Nu is hij de CEO van het beursgenoteerde bedrijf Takeaway.com en opereert hij in verschillende landen.

Op 1 januari 2000 startte de destijds 21-jarige Enschedese student daadwerkelijk Thuisbezorgd.nl. Een online website met het aanbod van de (lokale) restaurants waar mensen eten konden bestellen waarna dit eten met de bezorgdienst wordt thuisgebracht. Binnen 20 jaar tijd heeft hij het voor elkaar gekregen om 185 miljoen in de eerste 6 maanden van 2019 om te zetten in meer dan 10 landen. Een heuse prestatie dus. Toch was hij naar eigen zeggen zo’n 3 jaar te vroeg met de start van de onderneming. Nadeel hiervan was dat het moeilijk was om omzet te genereren in het begin. Het voordeel hiervan was dat met de opkomst van breedbandinternet in 2003 meer mensen gebruik gingen maken van het internet en dat ze op dat moment al rond de 700 restaurants op hun website hadden staan. Een flinke voorsprong tegenover de concurrentie dus.

De key in het succes van de ondernemer zit hem dan ook in verschillende factoren. Een groot deel van het succes is te wijten aan geluk. In 2000 hadden ze nooit kunnen weten dat het internet en food delivery zo groot zouden worden. Destijds stond het internet echt nog in de kinderschoenen en was het voor het grote publiek nog zeker niet vanzelfsprekend om te gebruiken. Door deze geluksfactor te combineren met hun onvoorstelbare drive om door te bouwen aan het bedrijf dat in de eerste jaren niet rendeerde, was het resultaat een gigantisch succes. In een interview bij de ondernemer zegt hij ook dat hij zeker niet de enige was met dit idee maar dat er veel concurrenten waren die er niet de tijd, energie en geld hebben ingestoken, wat zij zelf wel hebben gedaan. Een groot voordeel van de ondernemingsmentaliteit van Jitse was dat ze (vooral in het begin) erg zuinig zijn geweest en geen geld hebben uitgegeven dat er eigenlijk niet was. En het geld dat daadwerkelijk werd verdiend werd direct terug geïnvesteerd in het bedrijf en dan met name in de marketing.

In het verdere verloop van thuisbezorgd.nl valt de grote hoeveelheid overnames op. Uit alle activiteiten die zijn weergeven in de volgende sectie blijkt dat Takeaway nooit bang is geweest om concurrenten (ook al zijn ze groter) over te nemen om zo hun marktpositie in bepaalde landen te verstevigen. Deze investerings- en overnamedrift van Jitse Groen is dan ook een van de redenen van de snelle expansie van Takeaway. Het is een eigenschap die bij veel ondernemers ontbreekt en de onderliggende oorzaak is van het wegzakken van een bedrijf in een concurrerende omgeving.

Toch zijn er niet alleen maar positieve verhalen over Takeaway. Zo horen we van verschillende kanten kritiek over de (naar verluidt) 13% commissie + 19 cent administratiekosten per bestelling die restaurants moeten afdragen aan Thuisbezorgd. Deze ‘hoge’ tarieven is de horeca meer dan zat, aangezien de winstmarges in deze sector al langere tijd onder druk staan door de stijgende (kost)prijzen. Echter, een keuze om Thuisbezorgd te boycotten hebben ze eigenlijk niet omdat ze hiermee hun eigen onderneming buitenspel zetten en er geen ander serieus alternatief is. De meeste klanten bestellen simpelweg via Thuisbezorgd.nl. En wanneer de klant eenmaal aldaar heeft besteld, ziet Jitse Groen ze ook niet vertrekken. Zo stelt hij in het interview in de ondernemer. De andere kant van dit verhaal moet ook benoemd worden. Met thuisbezorgd.nl heeft Jitse Groen een platform gecreëerd waar mensen vanzelf naar toe komen als ze eten willen bestellen. Met het aansluiten van je restaurant haal je dus al automatisch klanten die misschien anders niet zo snel bij je restaurant eten zouden bestellen. Minder marketing kosten dus.

Groei en Cijfers van Takeaway

Hieronder hebben we de belangrijkste feiten en cijfers van Takeaway, de overkoepelende organisatie van thuisbezorgd, op een rijtje gezet.

Overzicht van de Groei van Thuisbezorgd/Takeaway.

Cijfers Takeaway:

Jaar Omzet (miljoenen) Aantal Orders (miljoenen)
2015 76,7 33,76
2016 111,6 49,3
2017 166,5 68,4
2018 240 93,9
2019 (eerste 6 maanden) 185 71

Hier moet wel bij gezegd worden dat Takeaway nog steeds verliesgevend is. Dit komt voornamelijk door alle investeringen die worden gedaan en dit is daarom vooralsnog geen enkel probleem. Toch zal Takeaway op termijn een keer winstgevend moeten worden.

Overzicht Huidige Lokale Merken Takeaway:

Land Website
Nederland Thuisbezorgd.nl
België Takeaway.com
Luxemburg Takeaway.com
Duitsland Lieferando.de
Oostenrijk Lieferservice.at
Zwisterland Takeaway.com
Polen Pyszne.pl
Bulgarije Takeaway.com
Roemenië Takeaway.com
Israël 10bis.co.il

Fusie van Takeaway en Just Eat

Momenteel is Takeaway verwikkeld in een strijd met Prosus voor de overname/fusie van Just Eat. In juli ging het bestuur van Just Eat al akkoord met de overname van Takeaway maar ook Prosus wilt Just Eat overnemen. Recent is hier een doorbraak ingekomen. Takeaway heeft bekend gemaakt dat het genoegen neemt met 50% + 1 aandeel van de aandelen tegenover de 75% van de aandelen eerst. Daar komt bij dat al ruim 46%  van de aandelen zijn aangeboden aan Takeaway, niet ver van de 50 procent dus. Dit heeft echter wel enkele gevolgen voor Takeway. Zo gaat hoogstwaarschijnlijk Just Eat Takeaway heten en wordt de beursnotering in Amsterdam geschrapt. Daar komt wel een beursnotering in London voor terug.

Meer informatie over de strijd tussen Takeaway en Prosus kan je HIER vinden.

Salaris en vermogen van Jitse Groen

In April 2019 is besloten dat het basissalaris van Jitse Groen stijgt met zo’n 75.000 euro tot 475.000 euro en dat zijn variabele bonus stijgt van 75% tot 100% van zijn basisinkomen. Echt warm of koud zal hij hier waarschijnlijk niet van worden aangezien hij volgens Quote zo’n 30% van de aandelen van het bezorgbedrijf bezit, wat neerkomt op een vermogen van zo’n 935 Miljoen in 2018.

Binnenkort worden de volledige cijfers van Takeaway 2019 bekend gemaakt en zal deluxery met een follow up artikel komen. Hou ons dus in de gaten!

Benieuwd naar het verhaal van Jasper Lijfering en Amsterdam Vintage Watches? Lees het HIER.

Benieuwd naar het verhaal en de cijfers van het faillissement van Hudson Bay? Lees het HIER.

Joost Nusselder, de oprichter van Mighty Good Man is een content marketer, vader en houdt van het uitproberen van nieuwe styling producten en kleding. Al vanaf jonge leeftijd knipt hij bijvoorbeeld al zijn eigen haar en baard. Nu maakt hij sinds 2016 samen met zijn team hulpvaardige blog artikelen om trouwe lezers te helpen met alles voor de man.